STOP NEDERLANDSE MEDEPLICHTIGHEID
HOUD DE MACHT TER VERANTWOORDING
Nooit meer is nu. De genocide in Gaza móet stoppen.
Email de Nederlandse regering: eis onmiddelijk actie onder internationaal recht.
Deze campagne geeft je de middelen – e-mailadressen, formele brieven en juridische bronnen – om onmiddellijk actie te eisen in overeenstemming met het internationaal recht.

Nederland is niet zomaar een partner — het is Israëls grootste financiële steunpilaar binnen de EU.
Elke euro die wordt verhandeld of geïnvesteerd, bindt Nederland dieper aan Israëls economie van genocide — onze regering kan simpelweg niet beweren neutraal te staan.
  • € 49
    Miljard
    Nederlandse investeringen in Israël
  • #1 EU Investeerder
    Grootste financiële partner in de EU
  • 2/3
    via Nederland
    van de EU-stromen gaat via Nederland
Nederland kan niet wegkijken
Het internationaal recht is helder. Bestuurders zijn verantwoordelijk voor hun keuzes — en voor hun zwijgen en gebrek aan daadkracht. Samen kunnen burgers hen ter verantwoording roepen.
HOE HET WERKT?
3 simpele stappen
Step 1 — Copy the email addresses
Stap 1 — Kopieer de e-mailadressen
rvd.pers.mp@minaz.nl, rvd.openbareagenda.mp@minaz.nl, persvragen@minbuza.nl, hdpo@minbuza.nl, newsroom@minbuza.nl, persvoorlichting@mindef.nl, persvoorlichting.kmar@mindef.nl, dcom.secretariaat@minjenv.nl, frontoffice-ncc@nctv.minjenv.nl, persvoorlichting@tweedekamer.nl, contact@tweedekamer.nl, cie.buza@tweedekamer.nl, cie.def@tweedekamer.nl, pvv.publiek@tweedekamer.nl, vragen@groenlinkspvda.nl, w.smit@tweedekamer.nl, spfractie@tweedekamer.nl, partijvoordedieren@tweedekamer.nl, fractie-bbb@tweedekamer.nl, christenunie@tweedekamer.nl, sgp@tweedekamer.nl, ja21@tweedekamer.nl, media@voltnederland.org, info@voltnederland.org, info@partijnieuwsociaalcontract.nl, pers@partijnieuwsociaalcontract.nl, info@vvd.nl, g.wilders@tweedekamer.nl, j.klaver@tweedekamer.nl, k.piri@tweedekamer.nl, u.ellian@tweedekamer.nl, j.paternotte@tweedekamer.nl, m.bamenga@tweedekamer.nl, d.boswijk@tweedekamer.nl, h.krul@tweedekamer.nl, s.vbaarle@tweedekamer.nl, christine.teunissen@tweedekamer.nl, p.omtzigt@tweedekamer.nl, i.kahraman@tweedekamer.nl, d.ceder@tweedekamer.nl, m.bikker@tweedekamer.nl, l.dassen@tweedekamer.nl, b.eerdmans@tweedekamer.nl, pieter.omtzigt@tweedekamer.nl, cie.eu@tweedekamer.nl, cie.bho@tweedekamer.nl, cie.ocw@tweedekamer.nl, cie.vz@tweedekamer.nl, cie.fin@tweedekamer.nl, c.vdplas@tweedekamer.nl, r.claassen@tweedekamer.nl, r.deroon@tweedekamer.nl, aukjedevries@tweedekamer.nl, Leondejong@tweedekamer.nl, g.markuszower@tweedekamer.nl, t.vdlee@tweedekamer.nl, a.vcampen@tweedekamer.nl, e.vdijk@tweedekamer.nl, h.bontenbal@tweedekamer.nl, p.vhouwelingen@tweedekamer.nl, j.dijk@tweedekamer.nl, j.vhaasen@tweedekamer.nl, j.pool@tweedekamer.nl, j.nordkamp@tweedekamer.nl, e.vdburg@tweedekamer.nl, o.vdijk@tweedekamer.nl, d.j.h.vdijk@tweedekamer.nl, c.stoffer@tweedekamer.nl, m.koekkoek@tweedekamer.nl, m.aardema@tweedekamer.nl, p.crijns@tweedekamer.nl, d.ram@tweedekamer.nl, d.hirsch@tweedekamer.nl, w.veijk-nagel@tweedekamer.nl, s.dobbe@tweedekamer.nl, a.podt@tweedekamer.nl, i.saris@tweedekamer.nl, s.richardson@tweedekamer.nl, b.bikkers@tweedekamer.nl, c.faddegon@tweedekamer.nl, b.vkent@tweedekamer.nl, j.vdwerf@tweedekamer.nl, r.verkuijlen@tweedekamer.nl, j.mooiman@tweedekamer.nl, c.martens-america@tweedekamer.nl, r.rep@tweedekamer.nl, a.heite@tweedekamer.nl, l.bromet@tweedekamer.nl, h.bevers@tweedekamer.nl, j.vvroonhoven@tweedekamer.nl, l.westerveld@tweedekamer.nl, s.beckerman@tweedekamer.nl, i.michon-derkzen@tweedekamer.nl, v.vdborn@tweedekamer.nl, j.valize@tweedekamer.nl, p.vdhoeff@tweedekamer.nl, m.vdvelde@tweedekamer.nl, m.tseggai@tweedekamer.nl, l.stultiens@tweedekamer.nl, d.ergin@tweedekamer.nl, ines.kostic@tweedekamer.nl, i.rooderkerk@tweedekamer.nl, n.uppelschoten@tweedekamer.nl, m.haage@tweedekamer.nl, j.nijhof-leeuw@tweedekamer.nl, t.vdijck@tweedekamer.nl, j.sneller@tweedekamer.nl, i.vdijk@tweedekamer.nl, p.grinwis@tweedekamer.nl, f.idsinga@tweedekamer.nl, j.vijlbrief@tweedekamer.nl, h.dvree@tweedekamer.nl, e.vlottes@tweedekamer.nl, m.patijn@tweedekamer.nl, h.vermeer@tweedekamer.nl, a.flach@tweedekamer.nl, r.dral@tweedekamer.nl, r.white@tweedekamer.nl, m.vnispen@tweedekamer.nl, a.kisteman@tweedekamer.nl, f.bruyning@tweedekamer.nl, info@docp.nl
Step 2 — Copy the subject & email (EN or NL)
Stap 2 — Kopieer onderwerp & e-mail (NL of EN)

English

Subject: Notice of legal obligations to prevent genocide and risks of liability for ongoing support to Israel
Notice of legal obligations to prevent genocide and risks of liability for ongoing support to Israel
Dear Ministers and Members of the House, We write you as residents of the Netherlands to place you formally on notice of your legal obligations and corresponding liability risks arising from the orders of the International Court of Justice (ICJ) in South Africa v. Israel (26 Jan, 28 Mar, 24 May 2024) and the Advisory Opinion of 19 July 2024 on the Occupied Palestinian Territory (OPT). These rulings establish (i) a real and imminent risk of irreparable harm to the rights protected by the Genocide Convention, and (ii) that Israel’s continued presence in the OPT is unlawful. This triggers all States’ binding duties of non-recognition and non-assistance of all states, including the Netherlands. As office-holder or member of Parliament with defined powers under Dutch and EU law, you have the capacity to influence outcomes and therefore the duty to prevent. The Hague Court of Appeal (12 Feb 2024) has already ordered the Netherlands to halt the export of F-35 parts destined for Israel due to a clear risk of serious IHL violations. That judicial finding operationalises the assessment criteria of the Arms Trade Treaty (ATT) and EU Common Position tests you are bound by in export and trade policy.* On 4 August 2025, the Advisory Committee on Public International Law (CAVV)** issued Advisory Report No. 50 on the obligation of third States to prevent genocide. It affirms that every State party to the Genocide Convention bears an individual obligation to prevent genocide wherever a serious risk exists, and that a third State must act even where, by itself, it cannot fully prevent genocide—the standard turns on the means reasonably available and the State’s capacity to influence. Accordingly, we demand that you immediately: 1. Impose and enforce a Dutch full arms and military embargo on Israel to the maximum extent permitted under national/EU law (including denial, suspension and revocation of licences; weapons, training and dual-use technology; proactive end-use controls; interdiction of diversions, and any form of military cooperation), consistent with the Sanctions Act 1977, ATT, and the ICJ orders. 2. Enforce direct financial sanctions (DNB/AFM, Customs) to freeze assets of implicated individuals, entities and bodies and prevent transit/transfer of funds or goods that pose a real risk of involvement in serious violations of international law, such as war crimes or genocide, and to prosecute violations. This includes enforcing corporate due diligence obligations under the UN Guiding Principles and Dutch law to prevent companies established here from sustaining violations. 3. Suspend Dutch public cooperation and funding (research, cultural and educational) with Israeli state bodies and any institutions that carry out activities in the OPT, pending verifiable compliance with international law. (Note: the Commission’s proposal (29 July 2025) to partially suspend Israel’s participation in Horizon Europe illustrates feasibility.) 4. Table and adopt parliamentary motions directing the caretaker cabinet to implement the above without delay and to report monthly to the House of Representatives on compliance with the ICJ orders. Failure to act after notice risks engaging the state’s international responsibility (ARSIWA*** Art. 16) and — where authorisations or omissions amount to knowing facilitation — potential individual criminal liability for aiding and abetting under the International Crimes Act. There is no statute of limitations for genocide or war crimes: accountability can be pursued decades later, regardless of whether the perpetrators remain in office. Political immunity likewise offers no protection — Article 27 of the Rome Statute makes clear that even heads of state or government officials can be held personally criminally liable. This is not a matter of political preference but of legal compliance. As the ICJ underscored in Bosnia and Herzegovina v. Serbia, the duty to prevent is measured by your means and influence and does not depend on certainty of success. As the Nuremberg trials showed, “I was just following orders” is no defense. We ask for a written response within 14 days detailing the measures you have taken and will take under your respective mandates, as listed in the Annex. Respectfully, [Your name] [City], The Netherlands ———————— * The State is lodging an appeal in cassation to the Dutch Supreme Court against this judgment, the Supreme Court has yet to decide on it. But the order of the Hague Court of Appeal already underscores that the duty to prevent Dutch complicity is not theoretical but directly applicable. ** CAVV: Advisory committee on Public International Law that advises the Dutch government and parliament on issues of public international law *** ARSIWA: Articles on the Responsibility of States for Internationally Wrongful Acts Annex • Key legal sources (ICJ rulings, CAVV advice, Hague Court of Appeal judgment, ARSIWA, ATT, EU Common Position, etc.): https://docs.google.com/document/d/1SI9fo2bl1IrMdBs1DZWo-2uaRym4FdudTYpc7hNHLME/edit?tab=t.0 • Officials addressed (names, positions, contact details): https://docs.google.com/spreadsheets/d/1uuY-bTVidvVO8Wz7vw8OR2YDKnqPtam9bGVJLfEQhfk/edit?gid=1805027419#gid=1805027419

Nederlands

Onderwerp: Kennisgeving van juridische verplichtingen inzake genocidepreventie en risico op aansprakelijkheid bij voortdurende steun aan Israël
Kennisgeving van juridische verplichtingen inzake genocidepreventie en risico op aansprakelijkheid bij voortdurende steun aan Israël
Geachte Ministers en Leden van de Tweede Kamer, Wij, burgers van Nederland, schrijven u om u formeel te wijzen op uw juridische verplichtingen én de bijbehorende aansprakelijkheidsrisico’s die voortvloeien uit de uitspraken van het Internationaal Gerechtshof (International Court of Justice, ICJ) in Zuid-Afrika v. Israël (26 januari, 28 maart, 24 mei 2024) en het advies van 19 juli 2024 over de bezette Palestijnse gebieden. Deze uitspraken stellen vast (i) dat er een reëel en onmiddellijk risico bestaat op onherstelbare schade aan de rechten die door het Genocideverdrag worden beschermd, en (ii) dat Israëls voortdurende aanwezigheid in de bezette Palestijnse gebieden onrechtmatig is. Dit schept voor alle staten — inclusief Nederland — een dwingende plicht tot niet-erkenning en niet-assistentie. Als bewindspersoon of Kamerlid met bevoegdheden onder Nederlands en EU-recht, heeft u de capaciteit om uitkomsten te beïnvloeden en daarom de plicht om te voorkomen. Het Gerechtshof Den Haag (12 feb 2024) heeft al geoordeeld dat Nederland de uitvoer van F-35-onderdelen naar Israël moet staken vanwege het duidelijke risico dat deze worden ingezet bij ernstige schendingen van het internationaal humanitair recht. Die gerechtelijke uitspraak operationaliseert de toetsingscriteria van het Wapenhandelsverdrag (ATT) en het Europees Gemeenschappelijk Standpunt waaraan u gebonden bent bij export- en handelsbeleid.* Op 4 augustus 2025 heeft de Commissie van advies inzake volkenrechtelijke vraagstukken (CAVV)** Adviesrapport nr. 50 uitgebracht over de verplichting van derde staten om genocide te voorkomen. Het bevestigt dat iedere verdragsstaat van het Genocideverdrag een individuele verplichting heeft om genocide te voorkomen wanneer er een ernstig risico bestaat, en dat een derde staat moet optreden, zelfs als zij op zichzelf niet volledig in staat is genocide te voorkomen — de maatstaf hangt af van de redelijk beschikbare middelen en de capaciteit van de staat om invloed uit te oefenen. Daarom eisen wij dat u per direct: 1. Een volledig Nederlands wapen- en militair embargo oplegt aan Israël en deze handhaaft voor zover maximaal is toegestaan onder nationaal en EU-recht (inclusief weigering, opschorting en intrekking van vergunningen; wapens, training en dual-use technologie; proactieve controles op eindgebruik; blokkeren van omleidingen, en iedere vorm van militaire samenwerking) conform de Sanctiewet 1977, ATT en in lijn met de uitspraken van het ICJ over de verplichtingen van staten onder het internationaal humanitair recht. 2. Direct financiële sancties (DNB/AFM, Douane) oplegt om de tegoeden te bevriezen van betrokken personen, entiteiten en organen, en om de doorvoer/overdracht van gelden of goederen die een reëel risico op betrokkenheid bij ernstige schendingen van het internationaal recht, zoals oorlogsmisdrijven of genocide, met zich meebrengen te voorkomen, en om overtredingen te vervolgen. Dit omvat het handhaven van de zorgplicht van bedrijven op grond van de UN Guiding Principles en de Nederlandse wetgeving, om te voorkomen dat hier gevestigde ondernemingen bijdragen aan schendingen. 3. Nederlandse publieke samenwerking en financiering (onderzoek, cultureel en onderwijs) met Israëlische staatsorganen en instellingen die activiteiten uitvoeren in de bezette Palestijnse gebieden opschort, totdat verifieerbare naleving van het internationaal recht is aangetoond. (NB: Het voorstel van de Europese Commissie (29 juli 2025) om Israëls deelname aan Horizon Europe gedeeltelijk op te schorten toont dat een dergelijke maatregel uitvoerbaar is.) 4. Moties in de Tweede Kamer indient en uitvoert die het demissionaire kabinet verplichten om bovenstaande direct uit te voeren, en maandelijks aan de Tweede Kamer te rapporteren over het naleven van de uitspraken van het ICJ. Onderneemt u na deze kennisgeving niets, dan loopt Nederland niet alleen het risico van staatsrechtelijke aansprakelijkheid (ARSIWA*** Art. 16). Ook loopt u dan persoonlijk risico op mogelijke strafrechtelijke vervolging wegens medeplichtigheid aan ernstige mensenrechtenschendingen of genocide op grond van de Wet Internationale Misdrijven (International Crimes Act). Er bestaat geen verjaring voor genocide of oorlogsmisdaden: aansprakelijkheid kan decennia later nog worden nagegaan, ongeacht of de daders nog in functie zijn. Politieke immuniteit biedt evenmin bescherming — artikel 27 van het Statuut van Rome maakt duidelijk dat zelfs staatshoofden of regeringsfunctionarissen persoonlijk strafrechtelijk aansprakelijk kunnen worden gesteld. Dit is geen kwestie van politieke voorkeur maar van naleving van wetten. Zoals het ICJ benadrukte in de zaak Bosnië en Herzegovina v. Servië, wordt de plicht te voorkomen gemeten middels middelen en invloed, en hangt het niet af van de zekerheid van succes. Zoals het proces van Neurenberg liet zien: “Ik volgde slechts orders” is geen verweer. We verzoeken u om een schriftelijke reactie binnen 14 dagen met een gedetailleerde opsomming van de maatregelen die u heeft genomen en zal nemen onder uw desbetreffende mandaten, zoals opgesomd in de Bijlage. Hoogachtend, [Je naam] [Stad], Nederland ———————— * De Nederlandse Staat ging tegen dit arrest in cassatie; de Hoge Raad moet daarover nog besluiten. De uitspraak van het Gerechtshof Den Haag onderstreept echter dat de plicht om medeverantwoordelijkheid te voorkomen niet theoretisch is, maar direct van toepassing. ** ARSIWA: Articles on the Responsibility of States for Internationally Wrongful Acts Bijlage • Belangrijke juridische bronnen (uitspraken van het ICJ, advies van de CAVV, arrest van het Gerechtshof Den Haag, ARSIWA, Wapenhandelsverdrag, EU Gemeenschappelijk Standpunt, etc.): https://docs.google.com/document/d/17S3t5ZSsA40bL2TOWn6OoAI5hjwzbyRO1M6xhyesnHE/edit?tab=t.0 • Aangesproken functionarissen (namen, functies, contactgegevens): https://docs.google.com/spreadsheets/d/1fK2jb3nNvTLRTQQJg9LIB10m0d8OwSVfxwACf5b9WxM/edit
Step 3 — Personalize & Send
Stap 3 — Personaliseer & Verstuur
  • Add your details: Replace [Your name] and [City] with your real name and city (remove brackets).
  • (Optional) One personal line: You can add one sentence about why this matters to you (keep it respectful and brief).
  • Sending tip: Use BCC for the large list to avoid reply-all storms. One official address can go in To, the rest in BCC.
  • Final check: Subject is pre-set; paste in the body you copied from Step 2 (EN or NL).

  • Vul je gegevens in: Vervang [Je naam] en [Stad] door je echte naam en woonplaats (zonder haakjes).
  • (Optioneel) Eén persoonlijke zin: Voeg één korte, respectvolle zin toe over waarom dit je raakt.
  • Verstuur-tip: Gebruik BCC voor de grote adressenlijst om reply-all te voorkomen. Zet één officieel adres in Aan en de rest in BCC.
  • Laatste check: Onderwerpregel staat klaar; plak de e-mailtekst die je bij Stap 2 hebt gekopieerd (NL of EN).
MAAK HET PERSOONLIJK!
Wil je dat je
boodschap meer
kracht heeft?
  • Deel waarom het je raakt — benoem je persoonlijke betrokkenheid, waarden, of zorgen.
  • Benadruk de urgentie — verwijs naar de internationale juridische verplichting om genocide te voorkomen.
  • Voeg je woonplaats en/of beroep toe (“Ik werk als leerkracht/zorgverlener/ondernemer in…”).
  • Voeg één of meer krachtige zinnen in je eigen woorden toe over waarom dit belangrijk is.

Pro Tip: Naast het rechtstreeks e-mailen van functionarissen kun je het officiële contactformulier van de overheid ook hier overspoelen.


Zowel hun inboxen als de contactformulieren tellen mee — laten we ervoor zorgen dat ze niet kunnen wegkijken.

De medeplichtigheid van bestuurders

Elke persoon op de lijst beschikt over daadwerkelijke macht om onrecht te stoppen. Met die macht komt verantwoordelijkheid.


Wanneer bestuurders weten dat er een ernstig risico is op grove schendingen en het nalaten te handelen, lopen zij het risico medeplichtig te worden.

  • Minister President
    Bepaalt de lijn van het kabinet en kan een onmiddellijke beleidswijziging bevelen (standpunt over sancties, opschorting van samenwerking, dringende evaluaties).
  • Buitenlandse Zaken
    Leidt het Nederlands/EU-sanctiebeleid; kan voorstellen doen voor sanctielijsten, stemmen voor beperkende maatregelen en diplomatieke nota’s uitbrengen.
  • Buitenlandse Handel / CDIU
    Verleent, schorst of weigert export- en transitvergunningen (inclusief militaire/dual-use goederen). Kan risicovolle deals stoppen.
  • Defensie
    Kan leveringen, trainingen, gezamenlijke programma’s en transit gekoppeld aan defensiegoederen stopzetten.

  • Financiën/Douane
    Voert sancties uit aan de grenzen; kan zendingen in beslag nemen of blokkeren en de controle verscherpen op vliegvelden en in havens.
  • Justitie & Veiligheid
    Kan strafrechtelijk of bestuurlijk onderzoek openen naar medeplichtigheid onder Nederlands recht.

  • Economische Zaken
    Stuurt risicovolle sectoren en de handhaving van corporate due diligence; kan bindende richtlijnen uitgeven.
  • Speciaal gezant voor sancties en de particuliere sector (Ministerie van Buitenlandse Zaken)
    Naleving van sancties in publiek-private partnerschappen; coördinatie en advies; kan sectoren mobiliseren om omzeilingsrisico’s te dichten.
  • Onderwijs, Cultuur & Wetenschap
    Kan door de staat gefinancierde samenwerkingen met betrokken instellingen opschorten.

  • Voorzitters van parlementaire commissies / Kamerleden
    Kunnen hoorzittingen beleggen, moties indienen en toezicht afdwingen.
Wat de wet verwacht?
De wettelijke plicht te handelen
  • Plicht om te voorkomen
    Nederland heeft de plicht om genocide te voorkomen waar er een ernstig risico is — actie is vereist, niet optioneel (zoals het adviesorgaan van de regering recentelijk benadrukte).

    Staten moeten handelen wanneer er een ernstig risico op genocide is, niet pas nadat het is gebeurd.
  • Handhaving van sancties
    Exportcontrole, sancties en due-diligence regels verbieden het autoriseren van leveringen die waarschijnlijk bijdragen aan ernstige schendingen. Douane- en financiële autoriteiten moeten beperkende maatregelen effectief toepassen en monitoren.
  • Parlementair toezicht
    Kamerleden hebben de verantwoordelijkheid om de uitvoerende macht ter verantwoording te roepen wanneer risico’s worden gesignaleerd.
  • Verantwoording onder de wet
    Het niet gebruiken van beschikbare bevoegdheden kan onder Nederlands en internationaal recht neerkomen op medeplichtigheid.
  • Principe van niet-assistentie
    Het verstrekken van middelen of het toestaan van doorvoer ondanks duidelijke risico’s kan neerkomen op helpen en aanmoedigen. Het niet gebruiken van beschikbare bevoegdheden kan de zorg- en toezichtsplicht schenden. Overheden mogen geen activiteiten ondersteunen, bevorderen of toestaan die ernstige schendingen mogelijk maken.


Hoe handelen eruit ziet vandaag de dag?
Schorsen/weigeren van risicovolle vergunningen; blokkeren of in beslag nemen van zendingen; bevriezen van samenwerkingsafspraken; havens/luchthavens instrueren om doorvoer te stoppen; onderzoeken starten; EU-maatregelen bevorderen; urgente hoorzittingen bijeenroepen; voorzorgsmaatregelen adviseren aan bedrijven.
Je vragen beantwoord
Download campagne posters
Help ons om de campagne te versterken: onze posters zijn gratis te downloaden in A2, A3 en Abri-formaat.

Wil je gedrukte exemplaren? Neem contact op via jose@docp.nl en we regelen het voor je.
Over ons
Deze actie is gecoördineerd door BDS Nederland, onderdeel van de wereldwijde Boycot-, Desinvesterings- en Sanctiebeweging.

Ons werk richt zich op het opbouwen van druk via boycots, desinvesteringen en sancties. We geloven dat aanhoudende en toenemende druk de meest effectieve manier is om een einde te maken aan de Nederlandse en internationale medeplichtigheid aan Israëls systeem van onderdrukking.

Nederland speelt hierin een sleutelrol als de grootste EU-handels- en investeringspartner van Israël. Dat maakt Nederlandse functionarissen direct verantwoordelijk onder internationaal recht — van het Genocideverdrag tot EU-sancties en regels voor wapenexport. Door hier verantwoording voor te eisen, versterken we de wereldwijde inspanningen om Israël te isoleren totdat het zich houdt aan het internationaal recht.

Deze campagne voorziet mensen van praktische middelen — posters, e-mailteksten en een lijst van functionarissen met hun verantwoordelijkheden — om druk uit te oefenen waar het het meest telt. Elke boodschap en elke actie draagt bij aan de collectieve kracht die kan zorgen voor vrijheid, gerechtigheid en gelijkwaardigheid voor Palestijnen.
Neem contact met ons op
Als je vragen hebt, stuur ons een e-mail of vul het contactformulier hieronder in.

Email: info@docp.nl
Made on
Tilda